torstai 19. marraskuuta 2009

Pienet liikkeet ja isot ketjut


Yhdysvalloissa minun oli mahdollista käydä sekä muutamassa paikallisessa scrapbooking-liikkeessä että isojen ketjujen myymälöissä. Olen seurannut pitkään amerikkalaisten keskustelupalstojen debattia paikallisten skräppäysliikkeiden ahdingosta isojen ketjujen viedessä asiakkaat. Välillä olen miettinyt, miten itse toimisin, jos asuisin Yhdysvalloissa: tilaisinko askartelutarvikkeet netistä, kävisinkö paikallisessa liikkeessä vai kipittäisinkö isojen ketjujen liikkeeseen. Ehkä hitusen kaikkea.

Ketjuista laajimmalle levinnyt on Michael's, jossa paikalliset skräppääjät tekevät isompia hankintoja lähes aina jotain alekuponkia hyödyntäen. Alekuponkeja saa ostosten yhteydessä (-40% tai -50% seuraavasta ostoksella ensi viikolla) ja niitä voi myös printata netistä. Michael'sissa on lähes aina myös tarjouksia, esim. oman käyntini yhteydessä -30% kaikista Martha Stewartin tuotteista. Sen jälkeen Martha Stewartin boordilävistimet maksoivat vain 10 dollaria. Suurta itsehillintää osoittaen ostin vain yhden.

En usko, että kukaan käy Michael'sissa tunnelman takia -- hinnat, ne hinnat. Michael's on tiimarimainen askartelumarket ja sijaitsee lähes aina automatkan päässä. Hempan kehumaan Archiver'siin en ole vielä päässyt, niitä on vain tietyissä osavaltioissa.

Itse tykästyin muutaman paikallisen, ketjuihin kuulumattoman skräppäysliikkeiden tunnelmaan. Niiden henkilökunta oli tietäväisempää, ja hiukan kadehtien katselin liikkeiden yhteydessä aina olevia askartelutiloja, joissa järjestetään kokoontumisia ja kursseja. Sopivan ketjuihin kuulumattoman liikkeen löytämisessä auttaa esim. Yelp, jos siinä tekee hakuja tietystä kaupungista sanoilla "scrapbooking store".

Kovan miettimisen jälkeen olen tullut tulokseen, että minulle tärkeintä on
- valikoima (monipuolisuus, uutuudet)
- palvelu (nopeus, ongelmatilanteiden sujuva hoitaminen)
- hinnat (kilpailukykyiset, mutta pelkkä hinta ei riitä, jos valikoima ja palvelu eivät ole ok)

Todennäköisesti Yhdysvalloissa kävisin satunnaisesti hankkimassa isompia tarvikkeita askartelumarketeista, mutta sisälläni asuu siitä huolimatta pienempien liikkeiden ystävä. Mitä itse ajattelet? Mikä on tärkeintä?

4 kommenttia:

  1. hinnat on tietysti tärkeät, mutta tuossa just avokin kans keskusteltiin tänään, että jos palvelu on huonoa ja hinnat halvat, niin ei riitä. kyllä mä tykkään pienistä kaupoista ja hyvästä palvelusta. ja siitä palvelusta voi vähän maksaa extraakin. mutta jos on pieni kauppa ja tosi pieni valikoima, niin ei sekään houkuta kovin usein käymään. eli oon samalla kannalla ku sinäkin, kaikissa on varmaan omat hyvät ja huonot puolensa. ja joo, suomessa on välillä tosi törkeet hinnat. :(

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoinen postaus! kiitos! Mä olen kovasti pohtinut tätä jo ihan kotimaan mittakaavassa. Hiljattain sain eräästä suomalaisesta nettikaupasta viallisen tuotteen ja ihan ok palvelua sen palautuksessa. Olin mielestäni (luulin olevani tosi hintatietoinen!) maksanut tuotteesta ihan käyvän hinnan. No, palautusta seuranneena päivänä surffailin suomalaisia nettikauppoja ja löysin saman tuotteen tasan puolet halvemmalla! Kyse ei edes ollut mistään ihan halvasta jutusta.
    Vaikka palvelu olisi ensiluokkaista, niin tuplahintaa tuotteista en ole valmis maksamaan.
    Vaikka noin periaatteessa nämä persoonalliset ja pienemmät liikkeet on enemmän mun mieleen, niin kyllä se hinta usein ratkaisee.

    VastaaPoista
  3. Ennen minulla ratkaisi melko pitkälti hinta ja valikoima mutta kokoajan enemmän ostokseni suuntautuvat kauppoihin joista saa hyvää palvelua. Muutama suomalainen kauppa onkin jäänyt pois listoiltani nihkeän palvelun takia. Mielumminmaksan himpun enemmän jos saan kunnon palvelua mutta en tietenkään aivan kohtuuttomia summia.

    VastaaPoista
  4. Kyllä tätä on tullut pohdittua. Valikoima on tärkeä! Hintakin, mutta minusta on ihanaa jos saa samasta kaupasta monta tarvittavaa tavaraa, toisaalta säästää näin myös postikuluissa.

    Lasten lisäännyttyä käytän lähes pelkästään nettikauppoja. Ulkomailtakin tulee tilattua, mutta joskus suosin tietoisesti suomalaista. Suomalaisissa nettikaupoissa arvostan helpostikuori- postitusvaihtoehtoa (tai muuta edullista), joskus haluaa tilata vain leimasimia, koristeita tms.

    Huono palvelukokemus saa kyllä karttamaan kauppaa kuin kauppaa.

    VastaaPoista