perjantai 30. lokakuuta 2009

Leimasinten kaivertaminen (jatkuu)


Pääsin tänään kokeilemaan itselleni uutta leimasintenkaiverrusmateriaalia, jonka nimi on Mastercarve. Sen valmistaja on Staedtler, joka ainakin minulla herättää voimakkaita mielikuvia koulunaikaisista lyijykynistä... Mastercarve on todella paksua, pehmeän pyyhekumin kaltaista materiaalia, ja pakkaus väittää "Cuts like Butter". No niin todella tekee: aiempiin kokeiluihini verrattuna tätä oli todella helppo leikata. Ehkä jopa liian helppo.

Samoin kuin aikaisempien materiaalien kanssa, piirrän ensin kuvan, josta haluan leimasimen ja sitten leikkaan kuvan ulkoreunat erittäin terävällä veitsellä. Seuraavaksi leikkaan kuvaa ympyröivän alueen matalammaksi, poistan ylimääräisen ja leikkaan leimasimen irti.


Valmis lintuleimasn oli kaiverrusvaiheessa tuossa oikealla näkyvässä kohdassa. Ehkä valokuvasta näkee myös kuinka paksua Mastercarve oikeasti on? Paksuus voi osoittautua ongelmaksi tasaisen leimausjäljen suhteen. Eniten minua mietityttää Mastercarven mahdollinen murenevaisuus. Tuo leimasinkuvissa näkyvä pieni vaalea kaari syntyi, kun kynteni vahingossa painoi jäljen materiaaliaan. Sama ei olisi ikinä mahdollista kovemman kaiverrusmateriaalin kanssa, jota toisaalta on vaikeampi työstää. Aika näyttää, miten Mastercarvesta tehdyt leimasimet säilyvät käytössä ja mikä materiaali on "minun juttuni".


Koska leimasimeen päätynyt ylimääräinen jälki häiritsi minua, päätin tehdä myös koristeita, jotka näkyvät ylimmässä kuvassa. Niissä jälki jää piiloon. Leimasin linnun, päällystin sen kaksipuolisella teipillä, leikkasin ääriviivoja pitkin paperista ja päällystin glitterhileellä. Lopuksi vielä "kiinnitin" hileen ohuella kerroksella koholakkaa, jotta se ei varise ympäriinsä.

Olisi ihana kuulla muiden kaiverruskokemuksia. Oletko kokeillut?

2 kommenttia:

  1. jee postaus tästä aiheesta! mullakin on tulossa postaus, nyt kun olen saanut juuri kaikki "pakolliset" haastejutut tehtyä - niitä olikin tälle viikolle kerääntynyt monta!

    ihana lokkileimasin! mä olen tästä kaiverruksesta tosi innoissani ja olen tilannut amerikasta välineitä ja materiaalia. sitten pääsen minäkin väsäilemään :).

    VastaaPoista
  2. Ooh, ihkuja nuo kimallelinnut! Hieno leimasin.

    VastaaPoista