maanantai 14. joulukuuta 2009

Kun homma ei toimi

Tein syyskuun puolivälissä tilauksen scrapbooking-tarvikkeiden kuukausipaketista. Alunperin tarkoitukseni oli tehdä tilaus kolmeksi kuukaudeksi. Olen lähettänyt tilauksen jälkeen kymmeniä vihaisia sähköpostiviestejä, reklamoinut julkisesti, ottanut selvää Yhdysvaltain kuluttajansuojasta ja Paypalin valitusvaihtoehdoista.

Kuukausipakettejen idea on, että paketissa on joukko toisiinsa sointuvia tarvikkeita. Paketeissa on eroja: osa keskittyy enemmän yhteen valmistajaan kussakin paketissa, osassa on mukana myös yksivärisiä papereita, joissain on enemmän koristeita ja niin edelleen. Harkitsin tilauksen tekemistä kuukausia ja kokeilin jo keväällä tilaamalla yksittäisiä paketteja, jotta tietäisin, toimiiko homma.

Kaikki meni aivan loistavasti, kunnes syyskuussa tein kolmen kuukauden tilauksen. Valitsemani yrityksen omistaja vaihtui samaan aikaan ja sen jälkeen kaikki meni huonosti. Sain syyskuun ja lokakuun paketit tällä viikolla, joulukuussa, ja nähtävästi on edelleen asiakkaita, joilla on paketit saamatta. Lukuisten katteettomien lupausten jälkeen ja kun huomasin, että omistaja torjuu muiden asiakkaiden tekemiä Paypal-valituksia väittäen, että on lähettänyt paketin (vaikka ei olekaan), ilmoitin omistajalle, että teen valituksen Better Business Bureau -organisaatioon. Nähtävästi se auttoi, sillä sain lopulta maksamani tuotteet. Kunnon anteeksipyyntöä tai minkäänlaista korvausta en saanut.

Mitä tästä opin?

- Kannattaa lukea yrityksen omaa keskustelupalstaa ahkerasti. Nytkin kuka tahansa viaton saattaisi tehdä uuden tilauksen, vaikka täältä näkee, että tyytyväisiä asiakkaita ei ole.
- Jos yrityksen kanssa on ongelmia, kannattaa heti katkaista seuraavien kuukausien maksu Paypalin tai oman luottokorttiyhtiön kautta, eikä odottaa, että omistaja tekee saman. Tällä tavalla vältyin marraskuun paketin maksamiselta, vaikka olin alunperin tehnyt tilauksen kolmeksi kuukaudeksi.
- Paypalin valitusmahdollisuudet ovat rajalliset, jos omistaja torjuu valitukset väittäen muuta. Paypal-valitus täytyy tehdä mahdollisimman pian, jotta sillä on merkitystä.
- En suosittele kenellekään tätä yritystä, ja koko hommasta jäi niin paha maku, että suhtaudun kuukausipakettien määräaikaisiin tilauksiin muutenkin varauksella.

Loppu hyvin, kaikki hyvin, siis, ainakin siinä mielessä, että en jäänyt nuolemaan näppejäni vaan sain tuotteet vaikkakin kuukausia myöhässä ja hillittömän vaivannäön jälkeen. Silti, hurja homma..

8 kommenttia:

  1. Uskomatonta, että sait toimituksesi vasta nyt!!! En kyllä yhtään ihmettele, jos olet tästä eteenpäin hyvin skeptinen näiden kuukausipakkien suhteen. Ei kyllä itseä huvittaisi joutua moiseen rumbaan... =(

    Itse olen ollut SUPERSUPERSUPER tyytyväinen Studio Calicon (ja myös Sarah Card'sin)vastaavaan kk-tilaukseen: jos on ollut mitään kysyttävää toimituksista ja muista käytännönasioista sähköposteihin on vastattu heti, paketit ovat nopeasti Suomessa, hyvin pakattuina ja täynnä ihanuuksia!

    VastaaPoista
  2. Voihan nenä, olipa kurja juttu. Luin tästä Label Tulip -farssista paristakin blogista. Harmi että ongelmat sattuivat sinun kohdallesi.

    Itse olin pitkän aikaa sitten Little Red Scrapbookin ja Simply Cardstockin kuukausitilaaja ja onneksi kaikki sujui hyvin.

    Kieltämättä näin kaukana oleva asiakas on vähän heikoilla, jo siitäkin syystä ettei tiedä kauanko paketti on ollut matkalla, koska on liian aikaista reklamoida ja koska liian myöhäistä...

    Ja tosi tympeää, että joutuu taistelemaan saadakseen tarvikkeet, jotka on tilannut ilahtuakseen. Ennuste liiketoiminnan jatkumiselle siellä lähettäjän päässä ei ole kovin lupaava!

    VastaaPoista
  3. Huuuuh huh mitä touhua! :(
    Kurjaa ja ikävää. Kiitos kuitenkin vinkistä, tietääpähän varoa tuota. :/

    VastaaPoista
  4. Minulla on vähintään yhtä huonoja kokemuksia Scrapbook Trends Magazinen tilaamisesta ulkomaille. *grrr*

    VastaaPoista
  5. voi ei!!!! Onpa kyllä harmi että meni noin, mutta onneksi sait tavarat loppujen lopuksi!!! No, minähän se tietenkin suosittelen scraproomin pakkeja. Siellä kyllä homma toimii :).

    VastaaPoista
  6. Kurjaa! Mäkin suosittelen Scraproomin pakkeja, erinomainen palvelu on ollut heillä kaikin tavoin.

    VastaaPoista
  7. voi harmi! itse en ole mitään pakkeja tilannut ja mikäli semmoiseen tulevaisuudessa ryhdyn, pidän kyllä mielessä sun kokemukset ja olen tarkkana! mahdatko kokeilla jonkun muun pakkifirman kanssa?

    VastaaPoista
  8. Sanna: minäkin olen kuullut tosi ikäviä juttuja Scrapbook Trends Magazinen tilauksista (laskuttaa useita kertoja, laskuttaa myös tilauksen päättymisen jälkeen jne.). En ole siksi koskaan tutustunut ko. lehteen..

    Lintsi: kokeilin kerran aikaisemmin Label Tulipia yhden pakin verran, mutta se oli edellisen omistajan aikaan ja silloin kaikki meni hyvin -- ja tällä hetkellä homma vaikuttaa katastrofilta. LT:n keskustelupalstaa seuraamalla huomaa miten asiat ovat.

    Scarlet Limeä olen kokeillut kerran, kaikki sujui ok.

    Nyt jäi kuitenkin LT-touhun jälkeen sellainen epäilys, että tuskin vähään aikaan uskallan tehdä määräaikaista tilausta mistään. Yksittäisissä pakeissa riski on pienempi

    VastaaPoista