perjantai 18. syyskuuta 2009

Koruntekijät: apua kaivataan


Osaisiko joku koruntekijä sanoa, millainen rautalanka, vaijeri tms. olisi helposti leikattavaa ja taivuteltavaa (ilman sen kummempia työkaluja), mutta pysyisi kuitenkin muodossaan, jos haluaisi tehdä scrapbook-sivuille tai kortteihin koristeiksi vaikka kiehkuroita, joissa olisi helmiä?

Minulla on pari hajonnutta korua, joiden helmet haluaisin ottaa askartelukäyttöön. En omista koruaskarteluun tarkoitettuja välineitä tai taitoja. Siis mitä helpompi materiaali sen parempi. Olen kiitollinen kaikista vinkeistä!

6 kommenttia:

  1. mulla on varmaan 400 purkkia helmiä.. kaks isoa pakkia täynnä, mutta on vähän tekemiset jääny... minä ainakin käytän ihan normia puolarautalankaa koska se mahtuu useimpien helmien reikiin. niitä saapi ihan kivoissa väreissä. sitä ihan ohutta rautalankaa on myös hauska virkata joko pelkkää lankaa tai helmien kera.
    eli jotain tämmösiä rautalankoja käyttäsin minä: http://www.cchobby.fi/product/10977-5095-177541/Colour-Craft-20-08-mm-137-m-12-eril.html
    http://www.slojd-detaljer.com/PSLWeb/product.aspx?productid=4359&deptid=231
    yleensä käytän tätä jota juuri keskiseltä raahasin hopeisena ja kultasena 40sentin kappalehintaan: http://www.slojd-detaljer.com/PSLWeb/product.aspx?productid=2738&deptid=106

    VastaaPoista
  2. Katselin tuossa omia metallilankavarastojani, ja ainakin Tiimarista näköjään olen ostanut kätevää matallilankaa, 22 metrin puolassa, eri väreissä. Sen vahvuutta ei puolassa lukenut, mutta taitaa olla 0,3 tai 0,4-millistä. Tuo 0,4 on ehkä kätevän katkaisemisen kannalta jo ylärajoilla - skräppikoristeisiinhan riittää ohuempikin materiaali, kun ne eivät tekemisen jälkeen joudu rasitukselle alttiiksi. Mulla on myös Gütermannin 0,25-millistä hopealankaa, ja sitä ehkä mieluiten käyttäisin koristeisiin. Se pitää kyllä varmaan muotonsa ainakin sivuun kiinnitettynä.
    Odotan jo mitä helmistä taiot... :)

    VastaaPoista
  3. Vastasinkin tuonne mun blogin puolelle jotain. Mutta nyt löysin tuolta tiimarin sivuilta ton rautalangan, mitä itseltä löytyy: http://kauppa.tiimari.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=20645
    Oon käyttänyt tota mm. joulukoristeiden korjailuun ja muuhun pieneen askarteluun. Leikkaantuu ihan saksilla helposti. Vähän liian hentoista toi on kuitenkin koruaskarteluun, niin jäänyt itsellä käyttämättä.

    VastaaPoista
  4. tuota tiimariversiotakin löytyy joo multa myös. ja paksumpikin rautalanka menee poikki ihan käsin kun vain kieputtaa. molemmin käsin kiinni niin että rautalankaa jää sormien väliin parin sentin verran ja sitten vaan nopsaa kieputusta niin katkee nimimerkillä kaikki tarvikkeet aina hukassa

    VastaaPoista
  5. kiitosta vaan inspiraatiosta! ;) mä käytin ihan sitä Tiimarin ohutta kullan väristä metallilankaa ja Tiimarista ostettua pitkulahelmiä. Hyvin toimi!
    käyppäs kurkkaan.

    VastaaPoista
  6. Kiitos ihanuudet! Arvasin, että kommenttien jälkeen on selkeämpi mielikuva siitä millaisia tarvikkeita etsiä

    VastaaPoista